CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, January 13, 2010

4 rangkap dalam 1 rasa


Berperang dgn jiwa sendiri adalah salah satu perkara yg menyeksakan lebih2 lg utk kita berbuat kebaikan. Ada sahaja godaan yg dtg. Buat seketika kita tenggelam dlm gelora nafsu, kemudian bangkit semula menebus kesilapan. Ke mana perginya istiqamah?.

Kesusahan adalah sunatullah:

" Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia berada dalam susah payah" (Al-Balad 90:4)
__________________________________________________________________

Dilema berterusan, ibadah pula ada pasang dan surut. Dapatlah si nafsu menguasai akal fikiran dgn mudah. Kita terus tercari2 identiti sendiri. Sedangkan kita lupa yg dicari hanyalah mainan duniawi. Ke mana perginya janji kita kepada Allah swt?.


"Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatan-Ku, maka sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami akan menghimpunkannya pada hari kiamat dalam keadaan buta." (Ta Ha 20:124)

___________________________________________________________________

Kesepian yg ada sepatutnya di isi dgn ilmu-ilmu yg berguna, kenapa perlu katakan 'tidak kuat' utk melawan kekosongan dlm hati? Hapuskanlah api yg sedang marak itu dengan ketakwaan dan keimanan dan berusahalah menanam benih2 hijau di dalam jiwa.

Al-Quran ubatnya

Maksud firman ALlah:

"Hai manusia, sesungguhnya telah datang kepadamu pelajaran dari Tuhan-mu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang-orang yang beriman. (Yunus 10:57).

Soalannya, bagaimanakah hendak kita aplikasikan Al-Quran dalam mengatasi wabak penyakit jiwa ini?

___________________________________________________________________

Allah akan menguji setiap hambanya, walau sesukar manapun hadapilah ia dgn redha. Pilihlah jalan yang diberkati Allah. Keberkatan itulah nikmat yg tidak terkata. Dekatkanlah diri kepada Allah swt agar terhapus gelora nafsu mainan duniawi.

1 Comment:

  1. Wardah Faqihah said...
    cinta Allah tak pernah bertepi
    Allah Maha Pebgasih
    Allah Maha Penyayang
    Berserah dirilah kita kepadaNya
    Hanya padaNya
    (^_^)

Post a Comment